اسكتش الاهل و المراهقين



*يدخل ولد و بنت في ثانوي رافعين يُفط مكتوب عليها (أنا عاوز حد يقول لي شكرا) و (أنا عاوزه حد يحبني)) 
جي جي : الله ..... هما راحوا فين ؟ 
جورج : أكيد حسوا بالمظاهرة اللي احنا عاملينها .... عشان كده مشيوا ........ ماما .. يا ماما..... 
جي جي : لا يا شيخ ... قصدك إنهم هيخافوا مننا يعني ... أنت الموضوع وسع معاك قوي .. (ينزلوا اليفط و يخلوها في إيديهم ) 

جورج : وسع و الا ماوسعش ...... المهم إننا نوصل لهم صوتنا .... و نفضفض عن اللي جوانا 
جي جي : يعني فكرك فيه أمل لسه ؟ 
جورج (بصوت جهوري وخطابي ) : لا يأس مع الحياة ..... و لاحياة مع اليأس 
تدخل الأم و تقول : ماشاء الله عليكوا ........... سايبين مذاكرتكم وواقفين هنا بتعملوا ايه ؟... بتقولوا خطب ؟ 
جي جي : إحنا عاوزين نكلمكم في موضوع مهم يا ماما ... هو بابا فين ؟ 
الأم : بيلبس و نازل .... وسعوا خلوني أروح أعمل له الشاي 
جوروج : بابا مش هينزل النهاردة يا ماما 
يدخل الأب فجأةَ و يقول : يعني ايه يا ولد مش هنزل .... انت هتحبسني و الا ايه ؟ ... إيه التهريج ده ؟ 
جورج ( يقفز مخضوضاً من مكانه ويقول مرتبكاً ) : انا ...أنا مقصدتش يا بابا 
جي جي : (تكمل كلامه ) : جورج يقصد يا بابا ... إن احنا عاوزين نكلمك في موضوع مهم قبل ما تنزل 
الأب : و الموضوع ده يستاهل تعطلوني عشانه ؟ ... 
جورج : متهيألي يابابا حضرتك خارج تقعد ع القهوة ... يعني مش هنعطلك عن حاجه مهمه قوي
الأب : القهوة اللي أنا بروحها عشان أرفه عن نفسي شوية .... بعد ما بطفح الدم عشانكوا طول اليوم ... أيه حرام يعني أشم نفسي شوية .؟ 
جي جي : و احنا برضه يا بابا عاوزين نشم نَفَسنا شوية ... و نتكلم معاكوا 
الأب (يجلس علي كرسي و تجلس الأم بجانبه ) : ماشي ... أدي قعده .... اتفضلي يا أنسة يا غلباوية .... عايزة ايه ؟ 
(يرفع الاتنين اليفط ليقرأها الأب و الأم ) 
الأم (تقرأ) : أنا عاوزه حد يحبني .(تخبط علي صدرها).... إيه قلة الأدب دي يا بت ؟؟ .... و بتقوليها كده في وشنا .... أدي أخرة الفرجه ع الدِش والكلام الفارغ طول اليوم.... شوف بنتك بتقول ايه ؟ 
الأب : لأ و ايه الباشا أخوها كمان عاوز حد يشكره .... يشكرك علي ايه يافالح ... ع المذاكرة اللي مقطعه بعضها ؟ .... و الا علي أدبك و أخلاقك و انت بترد علي أبوك و أمك ؟ 
جورج : إدونا فرصه نتكلم .... و نشرح لكم 
جي جي : اسمعونا لو سمحتم .... نبوس ايديكم اسمعونا 
الأب : اتفضلوا ... قولوا .... اشرحوا ... أدينا قاعدين 
جي جي : أنا بروح المدرسة و الدروس ألاقي المدرسين بيشكروا فيَّ و في شطارتي و اخلاقي و أدبي .... و لما أروح الكنيسة القادة دايماً بيشجعوني و يحسسوني إن أنا ليَّ قيمة كبيرة و أصحابي كمان بيحبوني قوي ... بآجي البيت هنا ما بلاقيش حاجه من كل ده ... كله أوامر و زعيق و شخط ... و يا ويلي لو فيه حاجة قصرت فيها رغم إني بعمل حاجات كتير كويسة برضه (صوتها مختنق بالبكاء )
جورج : ده نفس احساسي أنا كمان ... محدش هنا بيقول لي كلمة حلوة و لا كلمة تشجيع.. كأني إنسان آلي معنديش مشاعر و لامحتاج حد يقول لي شكراً .... و يقدرني زي ما الناس بتقدرني و تشجعني بره البيت 
(الأب و الأم مبلمين و مبرقين )
جي جي : احنا نفسنا نسمع الكلام ده منكم إنتوا حتى لو مفيش حد تاني هيقولهولنا 
جورج (يكمل كلامها ) : أيوة ... لأن الحياة كده ماتنفعش ... أنا خلاص مش طايق أقعد في البيت . 
الأب : خلاص .... خلصتوا الكلام اللي عندكم ؟ 
جي جي : أيوة يا بابا .... هو ده الكلام اللي نفسنا نقوله من زمان .... زعلتوا مننا ؟ 
الأب : لأ ما زعلناش و لا حاجه ... (بتريقة) و دي تيجي برضه ؟ .... مفيش أي مشاكل ..... عاوزني أشكركم ... أوكي ... هأزود علي مسئولياتي غير إني أأكلكم و أشربكم و أكسيكم و أجيب لكم فلوس للدروس و كروت الشحن و مش عارف ايه ... و في أخر كل يوم ها أبقي أسمعكم وصلة شكر و تشجيع. 
الأم : عندك حق ياخويا ..... أدي إللي ناقص كمان ... و هو احنا يعني كان حد بيشكرنا و لا بيفتكرنا حتى ... دا أنا طول اليوم من الطبيخ للغسيل للتنضيف ... ومحدش حتي بيجيب لنفسه كوباية مية .... 
جي جي : (تقاطعها ) احنا عارفين الكلام ده كله ... و سمعناه منكم كتير قبل كده ... مش معقولة كل مانكلمكم تروحوا مكررين نفس الكلام .
ا لأب : و مش معقولة ليه ... هو انتوا بس اللي محتاجين حد يقدركم و يشجعكوا و احنا لأ؟ .. حاسبوا نفسكم زي ما بتحاسبونا ... حد فيكم بيحس بالتعب اللي احنا بنتعبه عشانكم ... حد فيكم فكر مرة الفلوس اللي بتحتاجوها دي بتيجي ازاي ؟ ... انتوا فاكريني بطفش من البيت و أروح أقعد مع أصحابي ع القهوة ليه ؟ ما هو انا برضه محدش بيقدرني ولا بأعرف أتبسط في البيت ده.
الأم : بالراحة يا أخويا علي نفسك... عاجبكوا كده.......تضايقونا وتنكدوا علينا .هي ناقصاكوا يعني؟؟
جورج: مش قصدنا ..صدقوني مش قصدنا ...احنا بنحبكوا قوي...ومقدرين تعبكوا وكل اللي بتعملوه عشانا
الأم(تقاطعه): محبة ايه دي اللي أنت بتتكلم عليها؟؟ هي فين المحبة والتقدير ده؟؟ دا كلام بس لما تبقوا محتاجين حاجة.
جي جي: يا ماما مش معني اننا مختلفين في الرأي اننا مبنحبكمش....بس الكلام اللي احنا قلناه هوه فعلا اللي احنا حاسين بيه.
الأب: يعني م الآخر كده عاوزين ايه؟؟
يرفع جورج وجي جي اليفط تاني أمام الأب والأم ويقولان معا: هوه ده اللي احنا عاوزينه
الأب : يعني أنتوا مصرين علي رأيكوا لسه؟؟
جي جي وجورج: أيوه ..مصرين
يأخذ الأب الأم إلي الخارج وهو يقول: طييييييب....تعالي يا ماما
جورج وجي جي معا: أنتوا سايبينا ورايحين علي فين؟؟
يعود الأب والأم سريعا إلي المسرح وهما ماسكين يُفط في ايديهم (لكن لم يرفعوها بعد) 
الأب: اشمعني انتوا يعني ليكوا طلبات ...احنا كمان عاوزين الناس تسمع صوتنا 
( ثم يرفع الأب والأم اليُفط معا ) واحدة مكتوب عليها "أنا عاوز حد يحس بيّ" والثانية مكتوب عليها "أنا عاوزة حد يقدّر تعبي".
يلتفت الأربعة إلي الجمهور ويقولون بصوت واحد: شوفوا لنا أنتوا بقي الحل

تعليقات