اسكتنش قصير بعنوان السلطة

صوت جهوري من الخارج : تعلن الهيئة القومية للحياة الأسرية عن الأشياء التي سيتم امتحان الأسر فيها لمعرفة من هي الأسرة المثالية ؟ أولاً السُلطة ............... يعني م الآخر كده : 
مين هو صاحب الكلمة في البيت ؟
(الأسرة بأكملها متجمعة حول ترابيزة )
الأب : الموضوع المرة دي واضح جداً و مش محتاج كلام و لامناقشات عن الأخذ و العطاء و الذي منه ..... كله مكتوب في الإنجيل .... الكلمة هي كلمة الراجل و الشورة شورته .... 




الأم : يا سلام .؟.... بقي الإنجيل بيقول الشورة شورة الراجل و الكلمة كلمته 
هاني : أيوة يا ماما ... في رسالة أفسس بتقول .. أيها الرجال أَخضعوا نساءكم 
نانسي : أخضعوا ايه يا بني انت هتألف في كلام ربنا .... الأية بتقول أحبوا نساءكم 
هاني (يهرش في شعره) : ممكن برضه .... بس فيه حاجه عن الخضوع برضه بتقول ان الست تخضع للراجل. 
الأب : وبالنسبة للمحبة دي حاجه طبيعية .... و لازم كلنا نحب بعضينا و انتوا عارفين انا بحبكوا و بأتعب عشانكم أد ايه ؟ 
الأم : مش عارفه ... انا حاسه ان الكلام ده فيه حاجه مش مظبوطة .... بس أنا مش عارفه ألاقيها ... ع العموم أنا ها ابقي أسأل القسيس الآيات دي إيه تفسيرها ؟ بس خلوا بالكم أن الكتاب كمان بيوصي الولاد يسمعوا كلام آبائهم ... هه .... يعني أنا ليَّ سُلطة عليكم إنتوا الإثنين 
نانسي : قصدك إيه يعني يا ماما ؟ 
الأب : الموضوع واضح يا نانسي ... مسابقة الأسرة المثالية ... اكيد تفوز فيها الأسرة اللي ترتيب السلطة فيها بحسب الكتاب المقدس ما بيقول .........الأب فوق و الأم تسمع كلامه و الولاد تحتهم و يسمعوا كلام الإتنين بابا و ماما 
نانسي : الكلام ده مش سليم ... كده ميبقاش فيه ديمقراطيه خالص 
هاني : هي المسابقة هتتقاس بالنظام الديمقراطي .... و الا بنظام الكتاب المقدس ؟؟
نانسي : مسابقة ايه يا أخي دلوقتي .... إنت عارف الكلام ده معناه إيه ؟ معناه إن انا و إنت مايبقلناش رأي في البيت ده خالص 
الأم : لأ يا حبيبتي ... إنتي ليكي رأي طبعاً 
الأب : كل واحد لازم يقول رأيه و بكل حرية .............. بس اللي هيمشي في الآخر رأيي أنا طبعاً 
هاني : يا سلام علي الديمقراطية يا بو هاني ... يا سلام 
نانسي : علي فكرة لازم تاخدوا بالكم إنه في الكتاب المقدس بيوصي الأباء زي ما بيوصي الأبناء بالظبط 
هاني : أه ... أنا بحاول أفتكر الموضوع ده من الصبح .... تقريبا الآية بتقول "ايها الأباء لا تنرفزوا " أبناءكم 
نانسي : لا تغيظوا ...يا فالح
الأم : و هو فيه يعني أب أو أم هيحب يغيظ ولاده ؟؟... دا إحنا عايشين عشانكم 
هاني : ما احنا فاهمين ... بس أحياناً هو ده إللي بيحصل 
نانسي : احنا مش بنتغاظ بس ... دا إحنا بنبقي هنتفرس كمان 
الأب : أكيد الموضوع فيه إنَّ ... و انتوا اللي فاهمين غلط .... و الآية دي ليها تفسير تاني 
هاني : و اشمعني دي يعني اللي مفهومة غلط ... ما جايز يبقي الموضوع من أوله فاهمينه غلط كلنا 
الأب : خلاص ... باعتباري في السلطة الأعلي في البيت أخذت قرار بفتح مناقشة عن الموضوع ده ...ايه هو الترتيب السليم للسلطة ... موافقين ؟
الكل : موافقين
النهاية

تعليقات